Over Verbeter samen

Missie

Organisaties als Toyota, Scania, Virginia Mason Medical Center en ThedaCare laten ons zien wat de impact is van een filosofie van dagelijks doelgericht verbeteren. Ze laten zien hoe méér waarde voor de klant / patiënt wordt gecreëerd en daarbij tegelijkertijd minder resources te benutten. Het resultaat is een meer tevreden klant / patiënt en medewerker, betere concurrentiepositie en kleiner beslag op de beperkte resources van onze planeet en maatschappij. De organisaties laten ook zien – en ondertussen vele andere organisaties met hen – dat deze aanpak geadopteerd kan worden door alle soorten van organisaties.

Wij willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de maatschappij door de kennis en vaardigheden ter beschikking te stellen aan organisaties die het beste willen voor hun klanten, partners, medewerkers en maatschappij.

Werkwijze

Onze klanten zijn meestal zorgorganisaties, zowel uit de ‘cure’ als de ‘care’. Op het moment dat ze hun uitdagingen met ons delen, weten we niet altijd direct hét antwoord. Wel weten we dat we onze mouwen moeten opstropen en samen met hen naar de werkvloer moeten gaan om te begrijpen hoe ze werken. Zo gaan we samen aan de slag en ‘ontdekken’ we samen stap voor stap de antwoorden. Zodra de klanten leren van onze aanpak, dagen we ze uit om deze aanpak zich eigen te maken en elke dag toe te passen.

Als u geïnteresseerd bent om met ons samen te werken, of graag meer wilt weten over onze aanpak, neem dan contact met ons op.

Wat is het “Toyota Productie Systeem” (TPS)? (‘lean’)

TPS is Toyota’s systematische wijze om “dingen te maken” en wordt soms ook wel “lean (manufacturing)” of “Just-in-time” genoemd. Deze productiewijze is het resultaat van continu verbeteren gedurende meerdere decennia met het doel om:

  • de meeste waarde voor de klant te leveren (het juiste product, op het juiste moment, met de gewenste flexibiliteit),
  • tegen minimale inspanningen (mensen, middelen, materialen, energie, tijd)

TPS is gebaseerd op de volgende 4 uitgangspunten:

  • Waarde voor de patiënt / klant staat op de eerste plaats
  • Mensen zijn de meest waardevolle bron
  • Dagelijks verbeteren als onderdeel van het dagelijks werk
  • Focus op de werkvloer

Door medewerkers in staat te stellen afwijkingen zichtbaar te maken en te laten verbeteren om deze te voorkomen, ontstaan positieve en duurzame verbeteringen. Door het eigenaarschap voor kwaliteit en efficiëntie bij de individuen te leggen, ontstaat een verbetering van de productiviteit voor de organisatie als geheel. TPS heeft op deze manier bewezen dat betere prestaties mogelijk zijn:

  • Betere veiligheid en kwaliteit
  • Snellere toegangstijd en doorlooptijd
  • Kostenverlaging

Om die cultuur te creëren van dagelijks doelgericht verbeteren, laat Toyota ons zien dat alleen kennis en vaardigheden niet genoeg zijn. Ook een bepaalde leiderschapsstijl is nodig. Een leiderschapsstijl die openheid en vertrouwen creëert zodat fouten niet langer verborgen worden, maar zichtbaar maakt en mensen tevens uitdaagt om van die fouten te leren. Een leiderschapsstijl die rollen, functies, afdelingen en hiërarchische lagen met elkaar verbindt zodat sámen dagelijks verbeterd wordt.

Wanneer klanten ons vragen met hen aan de slag te gaan, fungeren de uitgangspunten en principes van TPS als leidraad voor hoe we werken.

Over

Verbeter samen is een eenmanszaak van Anton van Lankveld en helpt organisaties zelfstandig te worden in dagelijks doelgericht verbeteren op basis de filosofie van het “Toyota Productie Systeem” (‘lean’).

Hierbij werkt ze samen met samenwerkingspartners die jarenlange hands-on ervaring hebben in het klanten zelfstandig maken in dagelijks doelgericht verbeteren.

Onze klanten zijn meestal zorgorganisaties, zowel in de ‘cure’ als de ‘care’.

Ons team?

Benieuwd naar de personen en werkervaringen van ons team? Lees dan hier verder.

Wat zeggen onze klanten?

Benieuwd wat de ervaringen van onze klanten zijn en wat ze over ons zeggen? Lees dan hier verder.

Kennismaken?

4 + 2 =